Kompetenceudvikling for nye ledere

5 måder kompetenceudvikling af nye ledere gavner dig som deres chef

Vi har før skrevet om, hvorfor kompetenceudvikling af nye ledere er vigtigt – og hvorfor learning by doing ikke er nok. Som vi så sidst, er der masser af hullede argumenter for at springe kompetenceudvikling over. Så hvad er det på den anden side, du som chef faktisk får ud af det?

Vi har været i dialog med distriktschef Thomas Almfort fra T. Hansen Gruppen, efter at han i efteråret havde en teamleder med på et af vores ledelseskurser. Ifølge Thomas gjorde et kursus for nye ledere klart en forskel:

”Jeg vil helt sikkert gerne sende ledere afsted på kurset igen. Vores deltager har fået en helt anden tilgang til ledelse, særligt når det kommer til kommunikation og forståelse for forskellige sammenhænge. Det har også gjort mit eget job markant lettere, så der er virkeligt noget at hente med kurset for både deltageren og deres chef.”

I vores øjne er der faktisk mindst fem områder, hvor ordentlig kompetenceudvikling af nye ledere giver dig en fordel som chef. Lad os se nærmere på hver enkelt og det konkrete udbytte, de kaster af sig.

> Læs også: Derfor er learning by doing ikke nok for dine nye ledere

En leder, der hviler i sin autoritet, behøver mindre sparring

Nye ledere er ofte usikre i begyndelsen. Og det kræver meget tid af dig som chef, når de skal have sparring på deres rolle over for medarbejderne.

En væsentlig gevinst ved ordentlig kompetenceudvikling er, at det mindsker den personlige usikkerhed, så den i langt mindre grad står i vejen for performance. Lederen vil stå mere på egne ben og tage mere initiativ. Vedkommende vil få større gennemslagskraft og generelt hvile mere i sin autoritet i kommunikationen med medarbejderne. Derfor vil lederen også trænge mere igennem selv og behøve mindre sparring fra dig som chef.

> Læs også: Nøglen til god ledelse er stadig selvindsigt og forståelse

En leder, der kender mål og midler, leverer bedre opgaveløsning

Et andet område, hvor nye ledere ofte står svagt, er valget af de rigtige midler til at opnå noget i forskellige situationer. En ny leder, der har fået et skud viden og værktøjer til sin rolle, er til gengæld en leder, der kender de vigtigste taktikker og gør sig tanker om, hvornår de skal bruges. Det giver en bedre opgaveløsning fra lederen og dennes team.

> Læs også: Styrk ledergruppen nedefra og op, når den skal gennemføre forandring

En leder, der løser konflikter og skaber færre selv, er en kæmpe aflastning

En anden frustration for dig som chef kan være den øgede mængde konflikter, en ny leder kan føre med sig. Der er konflikter, de selv giver anledning til gennem fx en rå, ensidig eller vag omgang med medarbejderne. Der er også konflikter, der opstår mellem deres medarbejdere, og som de ikke får løst.

Her er der virkeligt noget at hente for de fleste chefer til nye ledere. Hvem vil ikke gerne slippe for at skulle træde ind i og løse andres konflikter? Hvis lederen fra start er klædt på til at håndtere konflikter i sin rolle, aflaster det dig og organisationen. Det frigør tid, energi og godt humør til det reelle arbejde.

> Læs også: Respektløs individuel lederadfærd skader den samlede ledelse

En leder, der skaber engagement, sikrer trivsel og performance

Nye ledere, der er ordentligt klædt på til deres jobs, bliver også meget hurtigere i stand til at engagere andre mennesker. Det er en af de vigtigste discipliner at lære som leder, men samtidig en af dem det tager længst tid at lære selv.

Gennem større selvindsigt, bedre kommunikation og øget forståelse for forskellige medarbejdertyper bliver den nye leder i stand til at skabe større motivation og fælles retning. Det giver mere engagerede medarbejdere, der trives, er glade og gebærder sig godt – og går til arbejdet med større energi. De er mere effektive og hjælper alle med at holde humørfanen højt.

> Læs også: Dårlig ledelse ifølge fire millennials

En leder, der er mere indsigtsfuld, giver muligheder nu og på lang sigt

Et sidste område, hvor kompetenceudvikling gør en forskel, er, når det kommer til lederens generelle indsigtsfuldhed. Ledelse handler i vid udstrækning om menneskelige kompetencer, så større indsigt i ledelsesrollens menneskelige aspekt vil gavne lederen både nu og i fremtiden.

En leder, der har fået hjælp til at lære det grundlæggende, udviser ofte en mere velafbalanceret tilgang til ledelse generelt. Dermed får personen et godt fundament for avancement i organisationen. Og det gør også den daglige dialog og sparring mellem dig og den pågældende mere interessant!

> Læs også: Det svage led i en forandringsproces er ofte topledergruppen

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om kompetenceudvikling for ledere? Eller har du brug for et godt råd om et andet emne inden for strategi, ledelse og organisation? Så er du meget velkommen til at kontakte Gitte Astrup Melgaard på +45 23 29 89 18 eller gam@addvalue.dk.

> Læs mere om arbejdet med ledelse her

ELF-A Det personlige lederskab - Add Value