Er du en kamæleon?

Din vigtigste opgave som leder er at motivere dine medarbejdere, og det er dit ansvar at tage højde for medarbejdernes forskellige motivationsfaktorer og ”blende ind”. Vi motiveres og engageres af forskellige ting, og med få omlægninger i hverdagen, kan du opsnappe og ”tage farve” efter disse som en kamæleon og dermed kommunikere knivskarpt med dine forskellige medarbejdere.

Så længe jeg ikke hører noget brok, så spiller det

Naah. Som leder må du ikke være bange for at være påtrængende og personlig over for dine medarbejdere. Hvis din involvering og interesse er oprigtig, forvandler det sig helt magisk til respekt for personen og anerkendelse af arbejdet.

Vi har travlt. Vi skal præstere mere og på kortere tid, og det kan hurtigt gå ud over trivslen. Så tag dine medarbejdere seriøst og få ram på sygedage, konflikter og ineffektivitet. Det er selvfølgelig et fælles ansvar, at trivslen er i top, men det er dig som leder, der skal facilitere rammerne. Og det er her, dit kamæleon-gen kommer dig til gavn. For hvordan motiveres den administrative deadline-type (vi kender den alle sammen – og er lidt bange for den) i forhold til den hurtigløbende bold-jonglerende resultatsøger (pyyyyh…). Du skal omfavne alle personlighederne – det er jo dem, der gør, at dit team er det bedste! Men det er dit ansvar at tilgå disse forskellige personligheder korrekt. Og også gerne lære personlighederne at spille sammen. Så find dit kamæleon-gear frem og overvej om følgende punkter kan forbedre relationen og dermed øge motivationen hos dine medarbejdere.

Personlige samtaler

Én-til-én samtaler giver virkelig mulighed for at få forventningsafstemt. Er vi enige i forhold til prioriteringer, tidsplaner, opgaver osv. Den direkte dialog med medarbejderen er også en ideel mulighed for at opsnappe eventuelle uoverensstemmelser. Når du tager tiden til at afholde et personligt møde med din medarbejder – uanset om det er per telefon eller personligt – udviser du seriøsitet omkring medarbejderens rolle i teamet.

Klare mål og forventninger

Virksomhedens, ledernes og teamets forventninger om arbejdsopgaver og arbejdstid skal formidles klart, så alle er klar over dem. Det kan være med til at opbygge en kultur, hvor man passer på hinanden som kolleger og siger fra, når der ikke er tid eller man ikke magter opgaven.

Ansvar og anerkendende kommunikation

Understøt dine medarbejderes selvledelse og mod på ansvar. Vær tilgængelig for dine medarbejdere og følg op på problemstillinger og forespørgsler. Hvis medarbejderne bliver informeret om ændringer i virksomheden og inkluderet i beslutninger i afdelingen, føler de sig hørt, set og anerkendt og deres trivselsfølelse vil stige.

Kan du tilpasse dig som en kamæleon? Det er ikke fordi du skal skifte personlighed fra en situation til en anden, men du er nødt til at være opmærksom på hver enkelt medarbejders behov i forhold til ovenstående punkter for at kunne være en god leder for hele dit team.