Konflikter styrker samarbejdet

Altså når de håndteres korrekt. En korrekt håndteret konflikt kan tilbagebringe den gode stemning, men det kan også så meget mere. Kender du egentlig dine medarbejderes grænser, hvis du aldrig oplever dem blive sure, kede eller skuffede? Du skal selvfølgelig ikke gå og opfordre dine medarbejdere til at tale grimt til hinanden eller stille fuldstændig urimelige krav. Men når en konflikt opstår – og det gør den – så handler det om håndteringen af den. For den kan virkelig gavne miljøet, trivslen og virksomheden!

Konflikter opstår, når to medarbejdere har forskellige verdenssyn og måder at tænke på. Det kan ende i surmuleri og modsathed, men omvendt kan en korrekt håndteret konflikt kan også bidrage til både nyskabelse og udvikling, idet man får kombineret flere syn på samme opgave. Håndteres situationen på en effektiv og positiv måde, kan konflikten altså ende med at bidrage til både fællesskabet og opgaveløsningen. Man skal dermed passe på med at anse konflikter udelukkende som noget negativt, idet håndteringsprocessen faktisk kan være rigtig nyttig for ledere, og den rette håndtering kan spare virksomheden for sygefravær og mindsket effektivitet.

Bland dig i tide

Bland dig, så snart du opdager en konflikt, eller når en medarbejder har negativ indflydelse på en kollegas arbejde og effektivitet. Det er vigtigt at handle i tide, så du ikke når at miste momentum og fremstår som om, du ikke er moden til at bære dit ansvar som leder. Lader du stå til, mister du respekten som leder. Med god grund. Du leder jo ikke!

Lær medarbejdernes grænser

Du skal kende medarbejdernes grænser og forhold til konflikter. Alle håndterer konflikter forskelligt, og nogen vil kunne diskutere længere end andre, inden de anser det som en decideret konflikt. Du skal vide, hvornår det er konstruktivt, og hvornår det er din tur til at rykke ind. Sideløbende samtaler om hver enkelt medarbejders forventninger og konfliktgrænser vil (af)hjælpe konflikter i fremtiden. Ledere som engagerer sig i medarbejdere og lærer teamet at kende har færre konflikter at håndtere.

Respekter forskellighederne

I forlængelse af ovenstående punkt, skal medarbejdernes forskellige kvaliteter og kompetencer respekteres, og alle bør forsøge at se tingene fra forskellige synspunkter. På baggrund af forskellighederne bør der udformes nogle standarder, der beskriver, hvordan en konflikt skal håndteres. Det vil give alle medarbejdere en helt konkret forståelse for, hvordan konflikter skal håndteres.

Konfrontér konfliktskaberen

Ledelse handler ofte om at gøre noget, som de færreste synes er sjovt, men du må aktivere dit lederskab og konfrontere konfliktskaberen. Igen kan den korrekte håndtering af spændinger mellem leder og medarbejder føre til et endnu tættere forhold, fordi man kommer igennem konflikten sammen. Det vil ruste dig med et bedre og mere præcis billede af din medarbejders grænser.