Led dine succesfulde medarbejdere til at blive

Vil du fastholde motiverede medarbejdere i stedet for at vinke farvel, fordi de keder sig?

I et blogindlæg understreger Travis Bradberry vigtigheden af at være en god leder. Det kommer ikke af sig selv, og det er ikke en selvfølge, at ledere leder godt. Bradberry pointerer:

”You know a good leader when you’re working for one, but even they can have a hard time explaining the specifics of what they do that makes their leadership so effective”.

Godt lederskab er flerdimensionelt og består selvfølgelig af mange forskellige kvaliteter. Gå tjeklisten nedenfor igennem og se, om du opfylder kravene til den gode leder.

Kommunikér godt

God kommunikation er essensen af god ledelse. Du skal være klar i spyttet og sørge for, at dine medarbejdere er fuldt klar over, hvad deres opgave er, og hvad der forventes af dem.

Gode kommunikatører inspirerer mennesker, og du opbygger en tillid til dine medarbejdere, som gavner processen og udførelsen af arbejdet. Du skal altså besidde en vis empati og kunne sætte dig i andre menneskers sted for at kunne sætte dig helt ind i den enkelte medarbejders behov – arbejdsmæssigt, personlighedsmæssigt, udviklingsmæssigt eller hvad end det måtte være.

> Læs også: Effektiv kommunikation kommer ikke automatisk med ledelsestitlen

Vær modig

Modige ledere giver modige medarbejdere. Skal din afdeling eller virksomhed udvikles, kræver det, at du som leder tør være modig. Dine medarbejdere har brug for, at du som leder tager ansvar og står for de svære beslutninger samtidig med, at du varetager den gode interesse for hele gruppen.

Ledere uden mod går den sikre vej og undgår modstand, og det står typisk i vejen for udvikling og vækst.

Se medarbejdernes individuelle behov

Ikke alle medarbejdere motiveres af det samme eller har behov for samme anerkendelse. Medarbejdere skal betragtes individuelt og diversiteten af både faglighed og personlighed kan gavne enhver gruppe. Den gode leder ser den enkelte medarbejder, og tilpasser arbejdet og kommunikationen til den enkeltes behov – både fagligt og menneskeligt.

> Læs også: Er du en kamæleon?

Husk din selverkendelse

Gode ledere kender sine styrker og svagheder. Du må vide, hvor du brillerer, og hvor du har brug for støtte. Har du erkendt disse ting, kan du udnytte dine styrker og kompensere for dine svagheder. Kombineret med stærk kommunikation til dine medarbejdere, behøver dine svagheder ikke påvirke teamets resultater.

Udstrål din passion

Vis din passion! Ingen gider arbejde for en leder, der virker umotiveret eller ligeglad med opgaven. Din passion skal nok smitte af på dine medarbejdere, men det samme vil din kedsomhed. Gode ledere er passionerede om deres opgave og team, og bestræber sig på at dele den passion med alle omkring sig.

På den måde motiveres medarbejderne til at yde en ekstra indsats og have en positiv indstilling til arbejdet.

> Læs også: 5 måder kompetenceudvikling af nye ledere gavner dig som deres chef

Vis din ydmyghed

Medarbejdere vil have beskedne ledere. Jo mere du pakker din autoritære titel væk, og ikke føler dig mere værdifuld end dine medarbejderne, desto mere respekt vinder du hos dine medarbejdere. Gode ledere er derfor ikke bange for at tage fat og hjælpe til med det kedelige arbejde, når der er behov for det, og de tørrer ikke opgaver af på medarbejdere, som de ikke selv ville gide at udføre.

Husk generøsiteten

Medarbejdere vil anerkendes, og det er lederens opgave at sørge for det. Gode ledere er generøse, deler ros og er lige så engagerede i medarbejdernes succes som i deres egen. Det gør de for at inspirere medarbejderne til at yde deres absolut bedste.

Gode ledere lytter også til medarbejderens nye idéer og bruger deres kompetencer, der hvor de ved, at deres egne ikke slår til. På den måde bliver medarbejderne en del af beslutningen og føler sig både medbestemmende og ansvarlig.

Vær autentisk

Vær ærlig omkring alting. Ikke kun i hvad du siger og gør, men også i hvem du er som leder. Dine medarbejdere skal ikke bruge tid på at forsøge at forstå dig og dine motiver. Det vil ødelægge medarbejderens billede af dig, og samtidig forstyrre hans arbejde.

Du skal ikke nødvendigvis forsøge at leve op til alle krav på én gang. Inkorporér et eller to punkter ad gangen. Du vil forhåbentlig opleve, at din ledelse bliver mere succesfuld men også lettere for dig som leder. Derudover skal dine medarbejdere selvfølgelig tages alvorligt og udvikles – enten igennem nye opgaver eller uddannelse. På den måde får din medarbejder noget igen, og du fastholder motiverede medarbejdere, der kan udvikle din forretning.

> Læs også: Sådan demonstrerer du godt personligt lederskab!

OVERBLIK: Sådan fastholder du dine medarbejdere som leder

Ud over ovenstående punkter, finder du nedenfor en model for, hvad der får medarbejdere til at føle sig motiverede og dermed blive i jobbet.

Medarbejdere bliver, når de er:

 

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om at fastholde medarbejdere via ledelse? Eller har du brug for et godt råd om et andet emne inden for strategi, ledelse og organisation? Så er du meget velkommen til at kontakte Gitte Astrup Melgaard på +45 23 29 89 18 eller gam@addvalue.dk.

> Læs mere om arbejdet med ledelse her

ELF-A Det personlige lederskab - Add Value