Opsigelse med ansvar

Tag ansvar for din opsagte medarbejder

Opsigelser er ubehagelige, menneskeligt komplicerede og skaber stærke følelsesmæssige reaktioner, men outplacement kan hjælpe jer med at tage ansvar for processen. Outplacement skaber ro og orden og giver mere tryghed – både for den, der bliver opsagt, og for den, der opsiger.

Vis synligt og direkte ansvar

En opsagt medarbejder er i en sårbar position og går en svær tid i møde. Det kan være helt uoverskueligt for personen at skulle håndtere pludselig arbejdsløshed. Lederen vil samtidig også føle sig presset og have det dårligt med at skulle opsige en tidligere kollega.

Læs også: Magt gør dig dårligere til dit lederjob

Bliver afskedigelser nødvendige, har alle derfor gavn af, at der tages direkte og synligt ansvar for den afskedigede medarbejder. Hvor behovet for opsigelser ikke altid kan forudsiges eller kontrolleres, har I derimod som virksomhed mulighed for at håndtere opsigelsen på en måde, der giver det bedst mulige udgangspunkt for den afskedigede.

Tag hånd om din tidligere medarbejder

Det er her, at outplacement gør en enorm forskel ved at hjælpe arbejdsgivere med at tage hånd om deres medarbejdere.

Gennem outplacementforløb understøttes en tidligere kollegas vej til det næste job gennem tæt og kvalificeret sparring fra den helt rigtige konsulent. Det forhindrer, at jeres opsagte medarbejder oplever et svigt og efterlades lammet eller i panik. Med outplacement hjælper I medarbejderen til at få iværksat en effektfuld og struktureret jobsøgning. Det gør det nemmere for personen at gøre et hurtigt comeback på arbejdsmarkedet.

Demonstrer dine værdier gennem ansvarlig adfærd

Outplacement giver dermed virksomheder og ledere mulighed for at tage ansvaret for beslutningen om en opsigelse på sig og komme de menneskelige konsekvenser i forkøbet. Det er etisk forsvarligt – både over for tidligere og nuværende medarbejdere samt over for de ledere, der skal opsige, eller som selv kan risikere en dag at blive opsagt. Det skaber større tryghed og demonstrerer troværdighed, handlekraft og omtanke.

Signalværdien i, hvordan en afskedigelse håndteres, er nemlig også stor. En ustruktureret, brutal eller uprofessionelt håndteret afskedigelse skaber stærke negative reaktioner hos medarbejderen såvel som hos samarbejdspartnere, lokalsamfund og andre interessenter.

Værn om din styrke og troværdighed som arbejdsgiver

Hvis I som virksomhed ikke formår at vise ansvarlighed, ordentlighed og etisk mindset i forbindelse med afskedigelser, vil mange opfatte situationen som en prøvesten på jeres troværdighed og styrke som arbejdsgiver. En prøvesten, der afslører en hulhed i jeres brand og omdømme. På den måde er dårligt håndterede afskedigelser også et sted, hvor et employer brand kan falde pludseligt til jorden.

Læs også: Employer branding: Styrk din EQ og tiltræk medarbejdere

Professionelle og tætte outplacementforløb til opsagte medarbejdere gavner dermed både virksomhedens etiske integritet og menneskelige profil samt medarbejderens egen selvfølelse og værdi som ledig arbejdskraft.

Du kan læse mere om vores tilgang til outplacement her.