Styrk dit brand og tiltræk fremtidige medarbejdere på LinkedIn

Et stærkt netværk er essentielt, hvis din virksomhed vil rekruttere igennem LinkedIn. Men hvordan opnår du det store, kvalificerede netværk, der får interessante kandidater til at følge dig og interagere på din side?

I takt med udviklingen på de sociale medier, er der ingen tvivl om, at inddragelse og interaktion med brugerne er en vigtig del af at opbygge et solidt virksomhedsbrand, hvor brugerne ved, hvem du er, og anerkender dig for dine kompetencer. Hvis du sikrer dig, at dit indhold når ud til relevante brugere, kan du reducere omkostningerne ved at ansætte nye medarbejdere og måske endda springe led over i selve rekrutteringsprocessen.

De følgende 5 punkter guider dig til at fange interessante kandidaters opmærksomhed.

1. Brænd igennem med din virksomheds brand

Din virksomheds brand på LinkedIn skal tydeligt afspejle virksomhedens brand uden for de sociale platforme, og det er derfor vigtigt at lægge nogle kræfter i at bygge det ordentligt op. Hav nogle klare retningslinjer for virksomhedens adfærd på LinkedIn for at undgå forvirrende uoverensstemmelser mellem virksomhedens image på tværs af medier.

Når du har overført virksomhedens brand til LinkedIn, er det vigtigt, at medarbejderne også udstråler samme brand. På den måde får følgerne en idé om, hvad de kan forvente, fordi indholdet er i overensstemmelse med brandet. Samtidig når budskabet også ud til mange flere, fordi medarbejderprofilernes netværk højst sandsynligt indeholder personer, der ikke følger din virksomhed.

Interaktion er en vigtig del af de sociale platforme, og I skal derfor gøre op med jer selv, hvad det er, I vil bidrage med til de sociale medier på både virksomhedssiden og medarbejderprofilerne. Hvad kan I give til brugerne, som jeres konkurrenter ikke kan? Hvilke værdier og værktøjer opnår brugerne ved at følge jer? Og hvem er det overhovedet, I gerne vil fange?

2. Del relevant information på din virksomhedsside

Du er nødt til at give din målgruppe en grund til at følge og besøge din side, og det gør du ved at dele indhold, de finder relevant og interessant. Ved at kigge i relevante grupper på LinkedIn, enten inden for en bestemt branche eller region, afhængig af hvilken målgruppe du leder efter, kan du se, hvilken type indhold, målgruppen tidligere har interageret med. Det kan være en måde at danne sig et hurtigt overblik over emner, din målgruppe finder interessant og god inspiration til, hvad dit næste indhold skal omhandle.

Når du producerer indhold, er det en god idé at bruge interne kilder. Det virker troværdigt, og samtidig får du mulighed for indirekte at styrke din virksomheds brand, idet din medarbejder fremstår som eksperten. Derudover sparer I både tid og ressourcer ved, at du ikke skal ud og interviewe eksterne kilder. Ud over interne eksperter, kan HR-afdelingen også inddrages for at skabe indhold, der appellerer til potentielle fremtidige medarbejdere. Det kan være lidt blødere temaer, som den nylige teambuildingtur, der tegner en virksomhed, der tager hånd om medarbejderne, og som man gerne vil være en del af.

3. Optimér medarbejdernes profiler

Du må ikke tvivle på vigtigheden af din egen og din virksomheds tilstedeværelse på LinkedIn. Ligesom du tjekker de bedst kvalificerede kandidater ud, når du har ansættelsesrunder, tjekker de selvfølgelig også den anden vej og forventer både en toptrimmet virksomhedsside og en velformuleret ”stjerne”-profil på den tilknyttede kontaktperson – og husk, at profilen skal være up-to-date, så kontaktpersonens titel, arbejdsopgaver osv. er retvisende.

Ligesom når vi forbinder søgeordsanalyse med indhold på hjemmesider, er det vigtigt, at man kan finde dig, og medarbejderprofilerne skal derfor søgeordsoptimeres. Brug din faglige overskrift, jobtitel og korte beskrivelse til at inkludere relevante søgeord, der beskriver de behov, du dækker.

Det primære mål er at få det gennemarbejdede indhold ud til så mange relevante kandidater som muligt, og derfor skal medarbejderne også bruge LinkedIn aktivt til networking, så der hele tiden er en pulje af stærke kandidater, der interagerer med jeres indhold og ser jeres jobopslag. Vær derfor aldrig bange for at linke op, hvis du møder nogle interessante mennesker.

Husk også at få tilpasset URL-en til hver enkelt profil. Det ser sjusket ud, når den indeholder tal eller specialtegn, så opdater den, så den afspejler dine kernekompetencer eller dit navn.

4. Bidrag til relevante grupper

Der findes et hav af forskellige LinkedIn-grupper inden for alle mulige brancher. Få dine medarbejdere til at bidrage i relevante LinkedIn-grupper ved at poste værdifuldt indhold eller deltage i forskellige diskussioner. Hårdt arbejde betaler sig, og LinkedIn belønner det ved at uddele titlen som ”Top Contributor” til den bruger, der bidrager med de mest interessante diskussioner og kommentarer i en gruppe. Det kan derfor svare sig at interagere, og titlen bidrager typisk også til god eksponering af profilen. Det kvalitetsstempler din interaktion og dine kompetencer inden for feltet.

5. Planlæg dit indhold

Ved at forberede relevant, nyttigt indhold til en længere periode ad gangen fremstår du seriøs og engageret i din fremtoning på LinkedIn. Det kræver selvfølgelig lidt planlægning og koordinering, men på den måde undgår du at poste lignende ting alt for ofte – både på virksomhedssiden og på medarbejderprofilerne.

Opret en ”content pool”, hvor alle kan bidrage med relevante emner og idéer. Det giver overblik over alle idéerne, samtidig med at alle inspirerer hinanden til at levere relevant indhold. Det kan gøres i et simpelt excelark, men ellers kan man også bruge professionelle projektstyringsværktøjer som Trello eller Podio.

Når du tager dig tiden til at forberede, sikrer du, at du kan levere konsekvent indhold af høj standard. Samtidig kan du efterfølgende bruge content pool’en til at registrere effekten af dit indhold og analysere hvilken type indhold, der performer bedst i forhold til din målgruppe, så du ved, hvilket indhold du skal fokusere på, og hvad der skal præsenteres på en anderledes måde i fremtiden.

 

Og husk altid at opfordre relevante samarbejdspartnere til at følge din side, så de modtager dit indhold. Uanset om det er i e-mail-signaturer, på visitkort, i blogindlæg eller dem alle. Skab noget synlighed, så du fanger målgruppen og fremstår nyttig i forhold til deres behov. Tilfredse kunder er ofte fremtidens bedste medarbejdere – tilfredsstil derfor dine kunder med originalt og spændende indhold på LinkedIn, så de rigtige kandidater får vækket nysgerrigheden og reagerer næste gang, I slår et jobopslag op.

LinkedIn er et værktøj, der kan bidrage med enorme mængder af relevant data, fordi brugerne efterlader sig spor overalt, hvor de bevæger sig. Det er derfor en skam ikke at udnytte den store brønd af information til eksempelvis rekruttering, hvor du måske kan nøjes med at slå dit opslag op på LinkedIn eller rekruttere helt uden om jobopslag.