Succesfuld onboarding øger produktiviteten

Bøvler du også med, at nyansættelser koster virksomheden dyrt? Opbyg et solidt onboarding-program og sikr en god opstart for alle parter.
Det er dyrt at miste en rutineret medarbejder, fordi produktiviteten falder og du skal ovenikøbet til at bruge kræfter på rekruttering. Der vil altid gå et stykke tid, inden den nye medarbejder kan hive de samme tal hjem, som den rutinerede kunne, men med god onboarding er det muligt at forkorte processen og minimere oplæringstiden.
Fordi onboarding er vigtigt for alle virksomheder og kan være enormt besparende, får du her 7 gode råd til, hvordan opstarten kan blive mindre bumpet, så din nye kollega hurtigt kan komme i gang både socialt og professionelt.

1. Vær klar til modtagelsen og uddeleger roller

Skrivebord, computer, tablet og telefon skal være gjort klar til brug, når den nyansatte møder ind. Derudover er det også en god idé at have klargjort den nye e-mailadresse og diverse logins, så det bare er klar. Samtidig er det en god idé at udsende en plan for de(n) første dag(e), så den nyansatte også får et indtryk af en velforberedt arbejdsplads, der har set frem til modtagelsen.
Derudover er det vigtigt, at alle på kontoret er klar over, hvilken rollen de har. Der skal være nogen, der viser rundt i afdelingerne og introducerer kollegerne, viser hvor man henter kaffe, hvor der findes toiletter osv. Husk (selvfølgelig) også at underrette alle om den nye ansættelse – både internt og eksternt.

2. Indsaml feedback

Det er svært at forbedre sig, hvis man ikke ved, hvordan man klarer sig. Hvis du ikke allerede har det, så indfør et evalueringsprogram af onboarding-programmet, så du hele tiden kan optimere dine forløb, når du tager imod nye medarbejdere.
Og så sæt dig ned og snak med din nye medarbejder og invitér til indflydelse fra dag ét. Vi arbejder bedre, når vi føler trivsel, og vi føler ofte, at vores arbejde gør en forskel og er værdsat, når vi har haft en snak med vores leder om vores styrker. Samtidig kan det også være en øjenåbner for virksomheden at modtage feedback og kritik.

3. Opstil målsætninger

Fremstil klare mål for den nyansatte, så det er tydeligt, hvad der forventes, og hvad I hver især kan bidrage med. Lav eventuelt et kort, som viser processerne i den enkelte opgave, så det fremgår, hvordan delmål 1 påvirker delmål 2 osv. På den måde motiveres medarbejderen til at yde sit ypperste, fordi der ikke er nogen tvivl om, hvad resultaterne skal bruges til.

4. Mål din onboarding-succes i profit

Succesfuld onboarding leder naturligt til større produktivitet og effektivitet. Det er fordi, dine medarbejdere bliver mere produktive hurtigere, og derfor vil afdelingen og projekterne hurtigere være tilbage i normale tilstande og arbejdsmiljøet forbedres. Samtidig får det også dine erfarne medarbejdere til at bidrage mere og lære nye færdigheder. Det gavner (selvfølgelig) virksomheden, og kan ledes direkte tilbage til din succesfulde onboarding.

5. Få kompetenceudviklet i forhold til stillingen

I Danmark har vi ry for i høj grad at ansætte på baggrund af sociale relationer, og det er derfor ikke sikkert, at din nye medarbejder matcher den faglige profil 100 procent. Hvis det er tilfældet, skal der fokuseres på kompetenceudvikling i onboarding-programmet. Medarbejdere, der ikke matcher den efterspurgte profil fuldstændig, kan selvfølgelig ikke leve op til de samme krav og målsætninger, som resten af afdelingen, men med god onboarding og oplæring sikrer du, at produktiviteten hurtigt kommer op i gear.

6. Oplær den nyansatte i virksomhedens kultur og vision

Husk at informere din nye medarbejder om de uskrevne regler inden for virksomheden. Det kan være, der er kage om torsdagen, at der ikke er ritual for at indkalde til møder efter klokken 15, eller at virksomhedens overordnede værdier eller mål skal klargøres. Sørg for at uddanne din nye medarbejder i kulturen, så han kan tilpasse sig den

7. Udarbejd en 100-dages plan

Det er essentielt at have en plan for opstarten af en ny medarbejder. Planen skal indeholde faktuelle mål for ansættelsen, ikke kun rent resultatmæssigt og salgsmæssigt, men få også formuleret, hvilke mennesker og interessenter der skal mødes, hvilke planer der skal forberedes og hvilke strategier, der skal lægges. En velstruktureret plan med jævnlig opfølgning – hver 14. dag eller en gang om måneden – skaber fundamentet for, at den nye medarbejder kommer godt videre.

Succesfuld onboarding letter overgangen til en ny medarbejder, og forløbet skal i høj grad tænkes som en forlængelse af rekrutteringsprocessen. Din nye medarbejder vil hurtigere levere resultater, tjene sin løn hjem og sikre sorte tal på bundlinjen – og det er vi vel alle interesserede i?