Styrk din EQ (emotional quotient) og tiltræk nye medarbejdere
I starten af året udgav MightyRecruiter deres svar på trends og forudsigelser inden for rekruttering i år 2017. Eksperterne pegede i grove træk på mennesket som fokusområde. Vi kigger på personlighed, følelser og empati, når vi ansætter, for vi vil sikre os, at kandidaten rent socialt kan indgå i det team, som han eller hun bliver en del af. Høj emotional quotient henviser derfor til ledere, der kan se ud over målsætninger, planer og resultater og i højere grad appellere til følelser og være empatiske over for medarbejderne.
Derudover byder 2017 på øget fokus på mennesket som modtager. Virksomheder skal styrke deres employer brand og ligefrem ”recruiter brand” for at blive relevant for jobsøgere. Men er det nu også rigtigt? Vægter det virkelig så højt, når jobsøgere kigger efter virksomheder? Vi har spurgt nogle af alle de kandidater vi har igennem møllen hos Add Value og hørt, hvad de fokuserer på, når de vurderer, om en virksomhed kunne være en interessant fremtidig arbejdsgiver.
Hvad siger de jobsøgende?
De fleste svarer, at det ikke nødvendigvis er selve virksomhedens brand eller udstråling, der afgør, om man finder dem interessante eller søger et job hos dem. Selvfølgelig trækker det ned, hvis virksomheden virker direkte usympatisk eller uprofessionel på eksempelvis sociale medier, men derudover er det hovedsageligt håndteringen af personale og opgaver, der er i højsædet. Men alligevel er der bred enighed om, at det er vigtigt, at virksomheden på en eller anden måde får fremstillet deres holdning og givet et indtryk af måden at arbejde på i virksomheden. Hvis man kan tyde det ud fra Facebookprofilen, så skal de nok ringe og høre nærmere om de mere professionelle faktorer.
Her vil kandidaterne nemlig gerne vide, hvor de selv kan bidrage i virksomheden, og hvor de kan gøre en forskel. Så selvom kandidaterne i første omgang skyder krav om et stærkt employer brand ned, så trækker et godt socialt miljø alligevel opad. Og hvis virksomheden kan få udstrålet en god portion EQ, og overbevist modtageren om, at hovedfokus rent faktisk er på medarbejderne snarere end omsætningen, så kan det sådan set ikke blive bedre.
Tænk på målgruppen
Det vil nok altid vil afhænge af målgruppen – altså dem som din virksomhed søger efter, og hvilken personprofil de læner sig op af. Men der er ingen tvivl om, at vores respondenter – som alle er mellem 25 og 35 år – i overensstemmelse med MightyRecruiters resultater bruger både sociale medier og hjemmesider til at lære virksomheden at kende. Og selvom de peger på, at det ikke nødvendigvis er vigtigt, at virksomheden udstråler et bestemt budskab, er der ingen tvivl om, at des mere professionelle, og i en vis grad omsorgsfulde, virksomheden virker, des mere interessante finder kandidaterne dem og tager skridtet videre til at kigge på tidligere cases, forhører sig i sit netværk eller griber telefonen og giver virksomheden et kald. Når kandidaten ikke er blevet afskrækket på de sociale platforme går søgningen videre efter, hvor man som medarbejder ville kunne bidrage professionelt og samtidig passe ind i det sociale miljø.
Uanset om man er enig eller uenig i, at virksomheden skal flage med alle de sociale værdier, så er det tydeligt, at der stilles enorme krav til virksomhedernes digitale platforme. Kandidaterne nævner det ikke engang direkte – de afviser det faktisk nærmere – fordi det bare er blevet noget, vi forventer. Eksempelvis bliver der direkte svaret: ”Nej, virksomhedens brand har ikke umiddelbart stor betydning for min interesse for dem. Men jeg går selvfølgelig lige ind og kigger på deres sociale platforme, inden jeg giver mig i kast med at søge job hos dem.” Såå… Har du styr på dit brand på de sociale medier?
> Læs også: Styrk dit brand og tiltræk nye medarbejdere på LinkedIn
Vil du vide mere?
Er du også interesseret i employer branding og arbejdsgiverens image på de sociale medier? Eller har du brug for et godt råd om et andet emne inden for strategi, organisation og ledelse? Så kontakt os og få en snak med en af vores konsulenter - det er helt uforpligtende.
- Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
- Læs mere om organisation
- Se flere blogindlæg